استقبال کم نظیر مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی با همراهی فعالانه مدیران ارشد وزارت نفت همچون دکتر محمد زاده، دکتر ریاحی، مهندس طالقانی و مهندس صالح هندی نشان از اهمیت و توجه ویژه مدیران به نوآوری در این صنعت دارد

در این رویداد علاوه بر برگزاری همایش و ایراد سخنرانی های تخصصی در حوزه نوآوری، نمایشگاه جانبی با حضور شرکت­های فناور، دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به منظور نمایش توانمندی‌های داخلی در این حوزه برگزار گردید. لازم به ذکر است شرکت­های حاضر در نمایشگاه بعد از چند مرحله ارزیابی و با امتیازدهی کمیته داوری متشکل از مدیران باتجربه شرکت­های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و پژوهشگاه نفت انتخاب شدند. در نهایت سه شرکت برتر با نظر داوران انتخاب و در روز همایش به سخنرانی در مورد محصولات خود پرداختند.

در ابتدای این برنامه دکتر محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه طی سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت تعامل به منظور مقابله با تحریم‌ها علیه کشور ایران گفت: باید از تحریم‌ها به عنوان یک موتور محرک برای کشور و صنعت بهره بگیریم و با اتکای به نیروهای داخلی بتوانیم زمینه‌ای برای بهره برداری از ثروت عظیم خدادادی کشور فراهم آوریم. دکتر موحدی افزود: دانشگاه صنعتی شریف طی دو دهه گذشته پیشتاز حوزه نوآوری و فناوری در کشور بوده است و با راه اندازی مرکز رشد، پارک علم و فناوری، مرکز فناوری و مجتمع خدمات فناوری همیشه جز اولین‌ها بوده است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف به ایجاد ناحیه نوآوری شریف که در سال گذشته در این دانشگاه افتتاح شد اشاره کرد و افزود: ناحیه نوآوری شریف این امکان را فراهم کرده است که شرکت‌های نوآوری و دانش بنیان به مثابه یک آهنربا عمل کرده و در کنار دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

در ادامه این برنامه دکتر محمدزاده معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت طی سخنانی با موضوع چشم انداز نوآوری در صنعت نفت گفت: بر اساس شاخص‌های نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۹ ایران رتبه ۶۱ از ۱۲۹ را دارا می باشد. وی به شاخص رقابت پذیری نیز اشاره کرد و گفت: ما از لحاظ اندازه بازار حجم بزرگی را داریم و منابع و تولید ثروت علمی بسیار بالایی داریم اما در محیط کسب و کار و جذب دانش رتبه خوبی متاسفانه نداریم و در سرمایه گذاری وضعیت مان مناسب نیست.

دکتر محمد زاده ادامه داند: دانشگاه باید به عنوان مرجع پژوهش بتواند پیشنهادات ارزشمندی را به صنعت ارائه نماید و صنعت نفت نیز این آمادگی را دارد تا برای حل مسائل موجود، همکاریهای ویژه ای را با دانشگاه تعریف نماید. ایشان در ادامه با تاکید بر موضوع نوآوری باز در صنعت، این رویکرد را برای حل موضوعات و مسائل صنعت و توسعه نوآوری، بسیار ارزشمند خوانده و اظهار امیدواری کردند با بکارگیری این رویکردها بتوانیم تحولات قابل توجهی را در حوزه نوآوری صنعت شاهد باشیم.

در ادامه دکتر ناطق رئیس مرکز نوآوری پژوهشکده سیاست­گذاری دانشگاه شریف و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد به سخنرانی پرداختند. دکتر ناطق با تاکید بر تاثیر فرهنگ در نوآوری سازمانی به تبیین نظامند نوآوری در شرکتهای بزرگ صنعت نفت و گاز و پتروشیمی پرداختند و شاخص­های ارزیابی عملکرد نوآوری در سازمان را بیان نمودند.

ایشان با اشاره به لزوم تقویت و بهبود ساختار و فرایندهای دپارتمان تحقیق و توسعه و با بیان تجربه های مرکز نوآوری محصول در ارزیابی­های فرآیند نوآوری صورت گرفته از شرکت­های بزرگ صنایع مختلف، عنوان نمودند نتایج حاکی از آن است که عموم سازمان‌ها در مراحل فنی تحقیق و توسعه بسیار قدرتمند عمل کرده­اند، حال آنکه در مراحل اولیه فرآیند توسعه محصول جدید همچون بانک ایده و نیز مراحل پایانی نظیر فروش و بازاریابی و نیز پایش عملکرد محصول در بازار با مشکلات جدی رو به رو هستند. ایشان در ادامه فرمودند: مرکز نوآوری محصول پژوهشکده سیاست­گذاری دانشگاه شریف این توانایی را دارد تا با ارزیابی فرآیند‌های نوآوری شرکت‌های تاثیر گذار صنعت، مشکلات و شکاف­های توسعه نوآوری در سازمان‌ها را بررسی و راه حل­های خود را به منظور اصلاح فرایند­ها پیشنهاد بدهد.

دکتر ناطق همچنین با طرح موضوع و پیشنهاد راه اندازی مراکز نوآوری در شرکتهای بزرگ، این مراکز را عامل اصلی توسعه نوآوری باز در شرکتهای بزرگ دانسته و عنوان کردند: شرکتهای بزرگ با راه اندازی مراکز نوآوری می توانند به صورت بهینه ای از توانمندیهای عوامل بیرونی از قبیل دانشگاهها، شرکتهای تخصصی و … بهره برداری نمایند و این مراکز نقش تسهیلگر ارتباط بین شرکتها با متخصصان بیرونی را ایفا می نماید.

ایشان در انتها به بیان تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی پرداختند و با اشاره به اینکه شرکتها به تنهایی نمی توانند محرک و عامل تغییرات و تحولات نوآورانه باشند به شرکت­های بزرگ صنعت پیشنهاد دادند تا با تجدید در فرایند­های نوآوری،نقش لوکوموتیو نوآوری برای شرکت­های متوسط و کوچک را بازی کنند تا بتوانند به بازیگران مهمی در حوزه نوآوری صنعت تبدیل شوند.

در ادامه آقای مهندس طالقانی  مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران به سخنرانی خود پرداختند. ایشان در ابتدا مفهوم نوآوری باز را در در مقابل تفکر بسته در نوآوری تعریف نمود. سپس راهکارهای لازم برای گذار از نوآوری بسته به نوآوری باز با رویکرد اقدامات شرکت ملی نفت ایران از جمله حمایت از شرکت های دانش بنیان، همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، اصلاح مالکیت فکری و مقررات تسهیل کننده ی پیاده­سازی تفکر باز و حمایت مستمر از پیاده­ سازی اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت بحث شد. در جمع­بندی این سخنرانی، ایشان تاکید داشتند که رمز موفقیت در بازار کنونی انرژی استفاده از نوآوری باز در فرآیندهای فناورانه است وگرنه شرکت ها محکوم به شکست و از دست دادن سهم بازار خواهند بود.

در ادامه خانم دکتر مروت رئیس پژوهش و فناوری هلدینگ خلیج فارس به سخنرانی پرداختند. ایشاندر ابتدا با بیان آمارهایی به تبیین اهمیت نوآوری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی پرداخت. ایشان در ادامه به روندهای آتی در شرکت­های بزرگ پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ پرداخت و به لزوم تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی­ها پرداخت. ایشان با بیان پارادایم جدید در صنعت پتروشیمی به چالش­های مهم همچون تغییرات ساختاری اشاره نمودند. در انتها نیز خانم دکتر مروت پیشنهادهایی همچون تدوین رویکردی استراتژیک برای رشد سریعتر در صنعت، استفاده از فناوری­های دیجیتال و تجزیه تحلیل­های پیشرفته و شناسایی فرصت­های جدید برای خلق ارزش، بخصوص در صنایع پایین دستی را بیان نمودند.

در ادامه برنامه های رویداد و به منظور معرفی هر چه بیشتر توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان، سه شرکت دانش بنیان برتر به تبیین محصولات خود پرداختند. در ابتدا مهندس سجادی در مورد اورهال و ساخت دکل حفاری ، سپس خانم مهندس بیاتیانی در مورد نشت­یابی خطوط لوله­ی زیرزمینی با گاز ردیاب هلیوم و در انتها دکتر علایی در مورد طراحی و ساخت دستگاه اولتراسانتریفوژ سنگ مخزن به سخنرانی پرداختند.

در انتهای همایش، پنل تخصصی با موضوع توسعه اکوسیستم نوآوری در صنعت نفت به ریاست آقای دکتر ملکی ریاست پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و با حضور آقایان مهندس هندی، دکتر باقری، دکتر نیلفروشان، دکتر ریاحی و دکتر بازارگان برگزار شد و موضوعات کلان در خصوص اکوسیستم نوآوری بررسی و در انتها پیشنهاداتی برای بهبود این فضا بیان شد. مقرر شد جمع بندی مباحث مطروحه در پنل در قالب گزارشی به خدمت وزیر محترم نفت نیز ارسال شود.

قابل ذکر است نمایشگاه شرکتهای فناور، دانش بنیان و استارت آپ های منتخب صنعت نیز در حاشیه همایش برگزار گردید و شرکتهای دانش بنیان با ارائه نوآوری ها و ابتکارات خود در این حزوه ضمن به رخ کشیدن توانمندیهای متخصصان ایرانی، زمینه مناسبی را برای پاسخ به برخی نیازمندیهای صنعتگران فراهم آوردند.

امید است با حضور و همراهی بیش از پیش متخصصان و صنعتگران شاهد نوآوری و رونق تولید داخلی باشیم.