رویداد چشم انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با رویکردی چهارگانه، مهرماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

اولین جلسه شورای سیاست­گذاری رویداد چشم انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در دانشگاه شریف برگزار شد.

در این جلسه ابتدا آقای هادی اسدی رئیس کمیته اجرایی همایش با خوشامد گویی به مهمانان و گزارشی از فعالیت­های انجام شده در مرکز نوآوری محصول دانشگاه شریف و حضور در شرکت­های بزرگ و ارزیابی فرایند نوآوری محصول در شرکتهای حوزه نفت و پتروشیمی الزام برگزاری رویداد ملی چشم انداز نوآوری در این صنعت را برای ما ایجاد کرد و بازخورد خوب از مدیران این شرکت­ها و توسعه این نگاه، آغازگر انجام این رویداد به میزبانی دانشگاه شریف باحمایت سازمان­ها و نهادهای مرتبط بود.

ایشان ادامه داد یکی از برنامه­های ضروری که می­تواند موجب پیشرفت در آینده و روند فعلی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شود، همزبانی شرکت­های استارت آپ و دانش بنیان با شرکت­های بزرگ و بالغ صنعت است. این ارتباطات و همکاری­ها با رویکرد حل چالش­های صنعت ، زمینه را برای انتشار فناوری و نوآوری فراهم می­آورد. برای ورود به این نوع همکاری­ها نیازمند شناخت چالش­های اساسی صنعت هستیم که دبیرخانه رویداد دردانشگاه شریف با ایجاد ارتباط با مدیران تحقیق و توسعه و معاونین تکنولوژی با رویکرد­های متنوع در حال احصاء این چالش­ها می­باشند.

آقای دکتر محمد ناطق رئیس شورای سیاست­گذاری همایش نیز به بیان رویکردهای چهارگانه­ی این رویداد که شامل همایش علمی و تخصصی، بزرگترین نمایشگاه شرکت­های دانش بنیان و استارت آپی صنعت، چالش نوآوری باز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، تقدیر از تامین­کنندگان باعنوان جایزه نوآوری و خودکفایی اشاره کرد و افزود این همایش طی دو روز در ۹ و ۱۰ مهرماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد

رئیس مرکز نوآوری محصول با سوال اینکه در صنعت نفت،گاز و پتروشیمی چطور می­توان فضای نوآوری را توسعه داد افزود تا شرکت­های بزرگ به عنوان محرک نوآوری به این موضوع توجه نکنند نمی­توانند انتظار نوآوری های پایدار داشت.

آقای دکتر ملکی قائم مقام پژوهشکده سیاست­گذاری دانشگاه شریف و دبیرعلمی رویداد با معرفی فعالیت­های پژوهشکده اظهار داشت هدف اصلی این جلسه را اینطور عنوان کرد که با توجه به حضور افرادی که در موضوعات فناوری و نوآوری درگیر هستند و همچنین با توجه به شناختی که از صنعت دارند بتوانند به تقویت اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کمک کنند.

دبیر علمی رویداد در ادامه صحبت­های خود  با اشاره به اینکه ۷۰ الی ۸۰ درصد فرآیند نوآوری در شرکت­های بزرگ اتفاق می‌افتد افزود ما در پژوهشکده سیاست­گذاری دانشگاه شریف بعد از نقش مطالعاتی و مدلسازی وارد نقش تسهیل‌گری شده­ایم ایشان در ادامه اشاره کردند همه مطالعات و تجارب کشورهای مختلف نشان می­دهد که لوکوموتیو توسعه فناوری و نوآوری به شرکت­های بزرگ بازمی­گردد. پژوهشکده با شناسایی چالش­های شرکتهای بزرگ صنعت نفت و پتروشیمی و کمک به فرموله کردن نیاز­های این شرکت­ها و انعکاس آن به سمت شرکت­های دانش بنیان و استارتاپی، سعی دارد نقش تسهیل­گری را به بهترین نحو انجام دهد.

آقای دکتر ریاحی مدیرکل فناوری وزارت نفت در این جلسه نیز ضمن تبین این که موضوع مطرح شده در این رویداد مورد توجه وزارت نفت می­باشد اظهار داشت که باید همه ذی نفعان اعم از دولتی و خصوصی در بخش سیاست­گذاری دخیل باشند چون در مواردی که سیاست­گذاری توسط یک بخش انجام می­شود و بخش دیگری می­خواهد آن را اجرا کند به دلیل اینکه هم­خوانی میان این دو بخش وجود ندارد در نهایت، نتیجه مورد انتظار حاصل نمیشود. ایشان در ادامه پیشنهاد دادند که به نظر من حضور رئیس پالایشگاه و یا رؤسای بهره­بردای در این جلسه می­توانست بسیار تاثیرگذار باشد.

ایشان با توجه به پتانسیل محدود حوزه فناوری اشاره کرد که نباید این رویداد محدود و کوچک دیده شود و باید همه بازیگران از کوچک و بزرگ نقش آفرین باشند زیرا این تصمیم به رشد اکوسیستم نوآوری کمک می کند.

آقای دکتر ریاحی ضمن اشاره به شکل­گیری شورای حمایت از شرکت­های دانش بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آمادگی خود را برای هر نوع همکاری اعلام نمود و افزود که وزیر محترم نفت نیز نسبت به این رویداد و نقش آن در صنعت نظر مساعد دارند.

آقای دکتر احمد خان بیگی مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت نیز در این  نشست نیز با بیان اینکه ورود به این موضوع و مدیریت موضوعات ، چرایی و روش اجرای آن می­تواند یکی از نوآوری­های این رویداد باشد؛ افزود این رویداد باید مانند یک پروژه تعریف شود و به عنوان مجری پروژه ابتدا باید نیاز تعریف کرد ایشان ادامه داد ما یک اکوسیستمی تعریف کردیم که از مجموعه­ها و ماژول­ها­یی از قبیل مراکز رشد، شتاب­دهنده ، بروکری و شرکت­های دانش بنیان تشکیل شده و این رویداد می­تواند نیاز ، ورودی و داده­ای  برای این ماژول­ها  باشد و این نقش خوبی برای این رویداد در این اکوسیستم می­تواند باشد. اگر نگاهمان به برگزاری رویداد همان نگاه پروژه­ای باشد باید روش انجام آن را هم مشخص کنیم. به نظر می­رسد که شما می­خواهید هم شرکت­های بزرگ را ببینید و هم استارتاپ­ها را و همین­طور می­خواهید استارتاپ­ها را به شرکت­های بزرگ اتصال دهید. به عنوان پیشتاز می­توانید ارزش افزوده خلق کنید و همین­طور با اتصال این دو بخش به یکدیگر اتصال مفهومی به اکوسیستم هم برقرار می شود.

در ادامه حاضرین در جلسه به بیان دیدگاههای خود پرداختند و نقطه نظرات تخصصی و نیز جزئیات همراهی با دانشگاه برای تحقق اهداف این همایش را بیان کردند.

دانشگاه شریف در اولین جلسه شورای سیاست گذاری رویداد ملی چشم انداز نوآوری در صنعت نفت،گاز و پتروشیمی میزبان
مشاور معاون وزیر نفت در امور مهندسی و فناوری جناب آقای دکتر مطبوع، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران جناب آقای مهندس طالقانی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران جناب آقای مهندس هندی، رئیس گروه فناوری و نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت سرکار خانم دکتر فلور شایق، مشاور مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران جناب آقای دکتر پاک سرشت، رئیس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت جناب آقای مهندس آقاکثیری، مدیر مهندسی تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس جناب آقای مهندس سلیمان زاده بود.